Login of Registreer en krijg snel en eenvoudig toegang tot onze prijsaanvragen, aanbestedingen en marktverkenningen.

Stedelijk plein ter hoogte van de Zuidersluis | © PROAP AG VESPA
Stedelijk plein ter hoogte van de Zuidersluis | © PROAP AG VESPA
Dijk met zicht op de Zuidersluis  | © PROAP AG VESPA
Amfitheater  |  © PROAP AG VESPA
Groene corridor  |  © PROAP AG VESPA
Mobiele poorten ter hoogte van het Zuiderterras | ©  PROAP AG VESPA
Speeltuin |  © PROAP AG VESPA
Sportvelden op de kaaivlakte | © PROAP AG VESPA
Sint-Andries en Zuid projectgebied

Scheldekaaien - Sint Andries en Zuid

Beschrijving

Een nieuw stuk openbaar domein op de Scheldekaaien

Sint-Andries en Zuid is één van de zeven deelgebieden van de Scheldekaaien. Het stadsproject voorziet in de heraanleg van het openbaar domein tussen de Sint-Jansvliet en de Namenstraat. Zo komt er onder meer een kronkelende dijk met een weidse ruimte aan het water om te wandelen, te spelen en te sporten. Langs stadszijde komt een lange groene strook.

Waarom dit project?

Om de band tussen de stad en de Schelde te herstellen, worden de Scheldekaaien de komende jaren in een nieuw kleedje gestoken. Het Masterplan Scheldekaaien, ook bekend als het Kaaienplan, pakt in totaal 7 deelgebieden aan. Het gebied ter hoogte van Sint-Andries en Zuid is daar één van. 

Wat gebeurt er?

De waterkering ter hoogte van Sint-Andries en Zuid krijgt de vorm van een kronkelende dijk langs stadszijde. De dijk wordt ingericht als een langgerekt groen park dat uitloopt naar de kaaien ter hoogte van Nieuw Zuid en via Blue Gate Antwerp een groene corridor vormt tot aan de Hobokense polder. Bovenop de dijk komt een wandelpad met een weids uitzicht over de stad en de Schelde. Het pad volgt niet één rechte lijn, maar passeert langs diverse plekken zoals groene zit- en speelruimtes, zittribunes met zicht op de Schelde, multifunctionele sportzones, een brede fiets-en wandelboulevard en een uitkijkpunt dicht bij de rivier.

Aan de waterzijde behoudt de ruimte haar maritiem karakter, onder meer door het hergebruiken van de bestaande kasseien. De kasseivlakte ter hoogte van het Zuiderterras kan gebruikt worden voor grotere evenementen. Ook de aanwezige kraansporen blijven bewaard en grote zeeschepen kunnen blijven aanmeren aan de bolders langs de Blauwe Steen. Daarnaast worden er ook sportvelden aangelegd met een vlakke ondergrond op de kaaivlakte, opnieuw met uitzicht op de Schelde. Aan de Zuidersluis komt een hellend vlak zodat iedereen dicht bij het water kan komen. Het historische havenhekwerk blijft behouden.

Op drie plaatsen waar geen dijk aanwezig is, komen mobiele poorten die enkel sluiten wanneer er overstromingsgevaar dreigt.

Voor de veegwagens die het centrum van de stad reinigen, komt er een ondergronds technisch gebouw ter hoogte van de Namenstraat. De Scheldekaaien krijgen er ook twee kleine hondenloopzones bij.

De eerste werken starten eind augustus in het deel tussen de Namenstraat en de Goedehoopstraat, waar de kaaimuurstabilisatie reeds achter de rug is. De werken starten met de afbraak van drie grote hangars en de aanleg van een nieuwe tijdelijke parking. Het einde van de werken is voorzien tegen midden 2019.

Wie werkt eraan mee?

AG VESPA coördineert de heraanleg van de Scheldekaaien in de verschillende deelgebieden en legt samen met de stad het openbaar domein aan.

Het masterplan Scheldekaaien is opgemaakt door het ontwerpbureau PROAP/WIT/D-RECTA/IDROESSE en kwam tot stand na doorgedreven participatie van de Antwerpse bevolking. Waterwegen en Zeekanaal NV (vanaf begin 2018 De Vlaamse Waterweg NV) is verantwoordelijk voor de kaaimuurstabilisatie en de waterkering.

Status
Stadsproject - in realisatie - Scheldekaaien
Partners

Waterwegen en Zeekanaal NV

Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (GAPA)

Architect

PROAP Estudos e Projectos de Arquitectura Paisagista LDA

Wit Architectenvennootschap BVBA

D-recta SRL