Watergebonden bedrijventerrein Blue Gate Antwerp opent de deuren

Met touwenproducent Bexco was er al een eerste bedrijf, en nu is ook de gloednieuwe laad- en loskade operationeel. Het watergebonden eco-effectief bedrijventerrein Blue Gate Antwerp is helemaal uit de startblokken geschoten. Blue Gate Antwerp wordt de nieuwe thuis van slimme logistieke bedrijven, innovatieve productiebedrijven en vooruitstrevend onderzoek en ontwikkeling.

De gloednieuwe laad- en loskade werd in gebruik genomen door een schip van Bexco. De producent  van touwen voor de maritieme sector is het eerste bedrijf dat gevestigd is op  Blue Gate Antwerp, het bedrijventerrein van de toekomst. De symbolische opstart van Blue Gate werd bijgewoond door Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts, Antwerps schepen voor Ruimtelijke Ordening Rob Van de Velde, ir. Leo Clinckers van Waterwegen en Zeekanaal NV en Francis Mottrie, CEO van Bexco.

Het Vlaams Gewest (met Participatiemaatschappij Vlaanderen en Waterwegen en Zeekanaal NV) en de Stad Antwerpen (met AG Vespa en Business & Innovatie) werken al even aan de herontwikkeling van het oude en vervuilde terrein Petroleum Zuid, ten zuiden van de stad Antwerpen. Er is veel ambitie: de brownfield  wordt volledig omgevormd tot een innovatief,  eco-effectief en watergebonden bedrijventerrein. Blue Gate Antwerp mikt op drie activiteiten: logistiek, productie en onderzoek & ontwikkeling.

Kade voor binnenvaart

Het paradepaardje van de logistieke zone is de nieuwe, verstevigde  laad- en loskade met een aanmeerlengte van 200 meter, ter hoogte van de d’Herbouvillekaai. De kade werd op veilige Sigmahoogte gebouwd als bescherming tegen overstromingen.

 “Bedrijven die zich op Blue Gate Antwerp vestigen, zijn niet veroordeeld tot de weg”, zegt Vlaams minister Ben Weyts, bevoegd voor Mobiliteit. “Een watergebonden bedrijventerrein zoals Blue Gate Antwerp laat bedrijven maximaal gebruik maken van onze waterwegen. Zo halen we vrachtwagens weg uit de file en laten we meer vracht over het water gaan. Vlaanderen investeert sterk in een wijdvertakt netwerk van laad- en losplaatsen en watergebonden bedrijventerreinen”.

“De ligging langs de Zeeschelde biedt een uitzonderlijke uitgangspositie”, zegt ir. Leo Clinckers, gedelegeerd bestuurder van Waterwegen en Zeekanaal NV.  “De kade werd ontworpen om zowel bij hoog- als bij laagwater de grootste binnenschepen te ontvangen. Volgens de prognoses zullen hier jaarlijks meer dan 1.500.000 ton goederen worden geladen en gelost. Dat is het equivalent van meer dan 60.000 vrachtwagens”.

De nieuwe kade wordt een logistieke draaischijf. Aansluitend op de kade wordt de 13 hectare grote logistieke zone van Blue Gate Antwerp ontwikkeld van waaruit tal van goederen verder verdeeld kunnen worden: bouwmaterialen voor de ontwikkeling van Blue Gate Antwerp en voor werven in de nabije omgeving en allerhande goederen zoals afvalstromen, consumptiegoederen  enzovoort. Ook stadsdistributie wordt een onderdeel van de logistieke activiteiten.

Veel interesse van bedrijven

“Heel wat bedrijven tonen interesse om zich te komen vestigen op Blue Gate Antwerp”, zegt Antwerpse schepen Philip Heylen, bevoegd voor Economie en voorzitter van Blue Gate Antwerp.  "We voeren momenteel tal van gesprekken. We hebben met Blue Gate Antwerp hoge ambities, maar ik maak me sterk dat we die zullen waarmaken. Bexco toont dat het kan." 

Voorlopig is Blue Gate Antwerp een publieke NV, maar de onderhandelingen over een publiek private samenwerking zitten in een laatste fase. "We praten nog met twee consortia," zegt Rob Van de Velde, schepen Ruimtelijke Ordening en ondervoorzitter van Blue Gate Antwerp. "In februari 2016 valt de definitieve beslissing. Daarna wordt het terrein verder gesaneerd en wordt de infrastructuur aangelegd.  In 2017 kunnen de eerste bedrijven zich op Blue Gate Antwerp vestigen."

Bexco is eerste bedrijf

Vorig jaar al tekende Blue Gate Antwerp een overeenkomst met touwenproducent Bexco. Op een terrein van 1,1 hectare bouwde Bexco een nieuwe vestiging voor de productie van touwen voor de offshore industrie. Er zullen een 20-tal werknemers actief zijn. Het bedrijf heeft zijn deuren geopend voor de pers. Potentiële klanten en partners kunnen het bedrijf op woensdag 21 oktober ontdekken.

Bexco produceert in Hamme touwen voor de shipping en offshore industrie. In die sectoren is er een evolutie naar alsmaar langere touwen, die onder meer toelaten om op diepere plekken naar olie te boren. De touwen van Bexco houden de boorplatformen op hun plaats. Vanuit Hamme kan Bexco die langere touwen niet meer getransporteerd krijgen, en dus ging  het bedrijf op zoek naar een locatie aan het water. Zo kan Bexco meedingen naar nog meer en nog grotere projecten. Wereldwijd zijn er slechts een vijftal ondernemingen met soortgelijke expertise.

"Blue Gate Antwerp is voor Bexco de ideale locatie," zegt CEO Francis Mottrie. "De bedrijvenzone ligt direct aan het water, zodat wij verlost zijn van de gewichts- en hoogtebeperkingen voor transport op de weg. De nieuwe kaaimuur is uitermate geschikt voor de behandeling van zware ladingen."

 

Voor meer informatie


Blue Gate Antwerp 

Nathalie Thilleman

Communication Manager Blue Gate Antwerp

+32 (0)497 59 35 77

info@bluegateantwerp.eu

www.bluegateantwerp.eu

 

Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z)

Guy Muësen

Hoofd communicatie

+32 (0)496 59 14 40

Guy.muesen@wenz.be

www.wenz.be

www.sigmaplan.be